woensdag 18 februari 2009

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Op welke wijze voldoet RBM aan de definitie van maatschappelijk verantwoord ondernemen

Wie op zoek gaat naar een passende definitie voor het begrip maatschappelijk verantwoord ondernemen komt ook termen tegen als duurzaam ondernemen en duurzame ontwikkeling. Het is echter onduidelijk wat er mee bedoeld wordt. Is duurzaam ondernemen onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen? Heeft duurzame ontwikkeling hoofdzakelijk betrekking op milieuaspecten?
In de rapportage ‘Verder met markt, milieu, mens’ van VNO-NCW wordt een poging ondernomen deze begrippen uit elkaar te trekken. In het maken van het onderscheid tussen deze begrippen wordt gebruik gemaakt van drie cirkels:




  • Duurzaam ondernemen speelt zich af op de overlapping tussen milieu en economie;

  • Maatschappelijk ondernemen bevindt zich op het grensvlak van economie en sociale aspecten;

  • Duurzame ontwikkeling of echt maatschappelijk ondernemen bevindt zich in het middelpunt, waar de drie cirkels elkaar overlappen.

Definitie van MVO volgens de SER: “het bewust richten van de ondernemingsactiviteiten op lange termijn waardecreatie in drie dimensies: markt (het economisch rendement), mens (de gevolgen voor de mens, binnen en buiten de onderneming) en milieu (de effecten op het natuurlijk leefmilieu). Wij richten ons hier op maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij het accent ligt op zowel economie, milieu als sociale aspecten.
Deze benadering wordt verwoord in de volgende definitie: maatschappelijk verantwoord ondernemen is de ondernemingsstrategie waarbij aandacht voor people, planet en profit in evenwicht is. Veranderingen in de omgeving van de onderneming en de onderneming zelf maken maatschappelijk verantwoord ondernemen tot een dynamisch proces.
People, planet en profit zijn de drie pijlers van maatschappelijk verantwoord ondernemen:

  • People Tot het domein People worden de prestaties gerekend op sociaal-ethisch gebied. Hoe gaat het bedrijf om met haar personeel en hoe presteert zij op het gebied van sociale cohesie (de maatschappij in ruimere zin)? Thema's die hier spelen zijn: behartiging mensenrechten, omkoping en fraude, kinderarbeid, man-vrouw verhoudingen, armoedevraagstuk, diversiteit en discriminatie, medezeggenschap, gedragscodes en dergelijke. Er zijn momenteel veel ontwikkelingen op het gebied van sociaal-ethische accounting en rapportage. Standaarden als SA 8000 en AA 1000 zijn voorbeelden van ontwikkelingen op dit gebied;

  • Planet Tot het domein Planet worden de prestaties gerekend op het gebied van milieu in ruime zin. Hoe pakt een bedrijf haar verantwoordelijkheid op ten aanzien van het belasten van het milieu, de natuur en het landschap? Milieuzorg, ketenbeheer, eco-efficiency, schoner produceren, duurzame technologieontwikkeling, duurzame bedrijventerreinen zijn hiervan voorbeelden;

  • Profit Tot het domein Profit worden niet alleen de pure financiĆ«le prestaties van de onderneming (winst, omzet en dergelijke) gerekend. Het gaat meer om economische zaken. Hier spelen thema's als: werkgelegenheid, investeringen in infrastructuur, locatiebeleid, politieke betrokkenheid, uitbesteding, economische effecten van de diensten en producten. Ook sponsoring, medewerkerparticipatie, winstbestemming en dergelijke horen hier thuis.
    Veel (grote) ondernemingen die actief bezig zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen leggen de basisprincipes vast in zogenaamde “business principles”.

Vanuit een bewustwordings proces werken onze projectmanagers in de dagelijkse praktijk aan het waarmaken van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Praktijkvoorbeelden worden in het wekelijks overleg ter discussie voorlegd waarbij collega's van elkaar leren en hierin kunnen groeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten