vrijdag 9 januari 2009

Russisch Nieuwjaarsontbijt geslaagd!

Nieuwjaarsreceptie

‘Zelden zo onzeker het Russische nieuwe jaar ingegaan. Voorspellen is aldus een hachelijke zaak.’ Zo begint Derk Sauer, - de beroemdste Nederlandse ondernemer in Rusland – zijn column in het Parool van zaterdag 3 januari 2009.

Op het hoofdkantoor van Jos de Vries The Retail Company en RBM in Maarssen is de stemming opgewekt. Daar zijn veel actieve of geïnteresseerde ondernemers afgekomen op het traditionele nieuwjaarsontbijt. Dit jaar is het thema Retail in Rusland.
De ochtend wordt geopend door algemeen directeur Christiaan Rikkers met indrukwekkende cijfers: 2008 was in alle opzichten een topjaar voor het bedrijf en voor haar relaties. Na een kort verslag van de internationale activiteiten en de projecten voor 2009, spitst hij zich toe op de Russische markt.
Het retaillandschap in Rusland ziet er heel anders uit dan in Europa. De markt is gesegmenteerd en er zijn weinig grote spelers Zo heeft de grootste Russische retailer ‘slechts’ een marktaandeel van 3,25%. Jos de Vries The Retail Company werkt echter voor vier van de retailers uit de toptien en voor een aantal andere klinkende namen.
De beamer projecteert een Russische kaart en met stipjes is aangegeven waar het retail design bureau uit Maarssen actief is in dit enorme land. De spreiding gaat letterlijk van Moskou tot Vladiwostok, met veel stipjes in de Oeral. Een indrukwekkende lijst van opdrachtgevers passeert de revue, zoals Ramstore, een hypermarkt, Azbeka, Nova/Lenta en Mossmart
De opdrachten variëren van complete hypermarktontwikkeling tot wijn- en wodka-afdelingen, versafdelingen en instore communicatie en lay out adviezen. Het publiek wordt er stil van.

[Cijfers uit Moskou]
De volgende spreker is Irina Bolotova, zij vertegenwoordigt het kantoor van Jos de Vries The Retail Company in Moskou. Op bescheiden toon schetst ze een beeld van de Russische consument als liefhebber van lekker en kwalitatief hoogwaardig eten. Winkels met grote en luxe food- afdelingen waren tot voor kort ongekend populair en geen prijs was te hoog voor goede en exclusieve etenswaren. Winkels die daarin sterk zijn, zoals [Azbuka Vkusa?] gelden nog steeds als voorbeeld voor veel Russische retailers. De gouden tijden lijken voorbij, maar discounters met een divers versassortiment blijven het goed doen. Zo is de franse keten Auchan erg populair. Op de dag van opening ontving deze winkel maar liefst 25.000 klanten.

[Russische partner]
Jan te Riele van Logitecc werkt ruim acht jaar in Rusland. Het kantoor zit in Perm in de Oeral. Een regio met ca acht miljoen inwoners.
Logitecc en Jos de Vries The Retail Company hebben de joint venture Total Dutch opgericht en adviseren en ondersteunen derden om de Russische markt te betreden.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten